Avsnitt 5 - Kalkbomb, potatiskanon och flygande vattenmeloner

Kommentera
Skrattade väldigt mycket stundtals men skämdes också en del. Det är jobbigt att se sig själv, speciellt när man har glömt bort det man har sagt och räknat. Först och främst ska några av avsnittets roligaste stunder tas upp:
 
Tycker om Johans tre kommentarer när vi hade satt vattemelonen rakt i mitten: "Det här är större hemlighet än postmustens recept." "Vi blir anställda av artilleriet efter det här." "Är det antalet bullseye man räknar efter det här?"
 
Min kommentar om potatisuppgiften: "Uppgiften känns lite skrämmande, jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag tänker börja med att låtsas som att jag är sysselsatt med någonting. Jag tänker pumpa upp den där röda saken. För jag har ingen aning om vad jag annars ska göra, jag har ingen aning om hur man kan bygga ihop någonting av det där." Känner mig som ett geni :-) Sen fortsätter jag i slutet på "nästa avsnitt" delen: "Det kliar ända ner i fingertårna(????)" haha wtf. Som jag sa innan så skrattar jag stundtals, men samtidigt skäms lite...
 
Bombplanet
Vi deltagare spekulerar hejvilt inför varje tävling i och med att vi verkligen inte får reda på någonting i förväg. Vi får inte sitta i framsätet när vi åker till tävlingar, för då kan vi se på GPS:en och dra slutsatser om i vilket område vi kommer vara och således vad tävlingen innehåller och taktiksnacka i förväg. T.ex. om vi såg att vi var påväg mot trollsjön kan man anta att det handlar om en vattentävling och sedan spekulera vidare. Här kom vi till Tierps arena, och jag trodde vi skulle få köra dragracing och räkna på det, var oerhört exalterad innan och blev lite besviken när vi skulle släppa kalk från ett plan, men det är coolt det med. Innan vi tävlade måste vi vänta på att de ställer upp allting, all teknisk utrustning ska fungera samt så ska de ta "stockbilder" (bilder innan vi kommer in i bild så man som tittare kan se vad tävlingen handlar om). Då gör alla deltagare lite olika saker, vissa läser, vissa spelar spel med varandra och vissa snackar. Jag och Theresa dock letade reda på fyra sniglar för att köra snigelrace (dock var det en dum idé för hon är "mother of nature"). Vi satte de på bildörren och hade ett mål som var markerat med ett sträck. Jag stod och hejade på mina medan hon använda olika knep för att skynda på sina sniglar. Hon bland annat andades på dem (tror hon sa att koldioxiden gjorde att de kom ut ur deras skal eller så var det värmen...) och så satte hon fast maskrosor vid målet som sniglarna ville äta. Hon vann ju såklart, båda hennes sniglar kom över målet innan mina. Men min bästa snigel åkte upp ungefär allvägs tills den vände och åkte ner igen :(
 
 
Väldigt kul tävling. Lite fjantligt att jag ens behövde nämna de där formlerna, i och med att den avikelsen som de formlerna skulle ge skulle i princip vara lika stor som de "klassiska" formlerna. Det vill säga luftmotståndets inverkan om man har med det i beräkningarna eller höftar lite i efterhand har inte så stor betydelse på slutresultatet tror jag. Speciellt i det här fallet i och med att vi hade en variabel fel, båda lagen. Nu kan inte jag ställa mig bakom denna teori men min pappa (som är pilot) och andra deltagare tror att detta var fel, att vi fick hastigheten angiven relativt luften men vi trodde att vi fick den relativt marken. Därmed innebar det en otroligt stor avikelse från målet vilket var otroligt tråkigt i stunden men som vi genom empiri lyckades lösa väldigt bra. 5,5 meter, sjukt bra (och sjukt tur), verkligen något att lägga på minnet!
 
Är jag korkad då jag tyckte att första försöket var så bra? Skäms när jag ser det, men varje gång vi får höra instruktionerna av en tävlingsinstruktör (han hette Krulle i det här fallet) så är jag så exalterad inför tävlingen att jag oftast glömmer bort att lyssna. Det kan dessutom bero på att vissa deltagare kanske är intresserade i saker som för mig är helt irrelevanta, t.ex. "vad är det för såg?", "hur gammalt är flygplanet?" osv. Därmed förlorar jag lite fokus och blir sjukt taggad på att tävla! Jag trodde att målet låg mellan staketet och taxibanan, inte mellan oss och taxibanan. Därmed trodde jag att vi fick mitt i prick direkt. Så jag tycker inte att 150 meter är bra, utan jag trodde mer det var 0 meter från målet. Jobbigt att de tog med det i TV dock hehe.
 
Potatiskanonen
Hade ingen aning om vad jag skulle göra när vi byggde ihop kanonen. Men det gick bra och det tackar jag mycket för! Kände mig dock lite meningslös menmen, försökte bidra så mycket jag kan. Vårt sammarbete var mycket bra och vi hade en bra kommunikation i laget. Väldigt kul att skjuta potatisar på en måltavla, speciellt när man tävlar mot ett annat lag som står en nära! 
 
 
Efter potatistävlingen så skämtade vi lite om vad del två skulle bestå av. Jag och några andra skrattade och skulle tycka det var extremt coolt om vi fick skjuta vattenmeloner men å andra sidan krävs ett enormt tryck för att få vattenmeloner att skjutas iväg. Vår teori tog vi alltså inte seriöst utan vi skämtade bort den mest. Men sen stod vi där och fick skjuta vattenmeloner. Vi fick en jättebra träff först och var väldigt glada, vi såg att höjden var perfekt, därmed behövde vi endast ändra på det horisontella läget som kanonen hade. Alltså använda vi samma värden på försök ett men nu var vi extra nogranna på att ställa in den i rätt läge så vi verkligen kom i mitten. Kanonen hade en enorm rekyl så det var inte bara att flytta kanonen till höger (i och med att vi var för långt till vänster på försök ett) då kanonen "hoppade" iväg. Vi satte en bullseye vilket var otroligt skönt, blev extremt glad. 
 
 
Duellen
Kul duell, hade klarat av båda orden och känner mig stolt för det :), men jag hade garanterat inte vunnit mot Mia i rättstavning. Läs gärna igenom min text här en gång till så förstår du... 
 
Tråkigt på ett sätt att en som har tyska som modersmål ska tävla mot en som har svenska som modersmål, men i den här tävlingen krävs en hel del tur som vi alla nog har märkt. 
 
Nästa avsnitt blir spännande, här kommer hus att sprängas men också en cykel att byggas för att utföra andra uppgifter.
 
Tack för att du läste // Fredrik