Avsnitt 6 - pyroteknik och cykelmemory

Kommentera
Nu var avsnitt sex avklarat och det innehöll många saker som var underhållande men sen var det också lite segt att Micke rättade memoryt så långsamt i duellen. Det var spännande på plats men i soffan hemma gick det lite långsamt dessvärre. På ett sätt förstår man det då de måste fylla ut en timmes program vilket inte alltid kan vara så lätt när vissa tävlingar är korta. 
 
Bästa från avsnitt 6:
Som vanligt briljerar Johan med sköna kommentarer och annat, här kommer några av dem:
Fulaste svordommen: "apa!"
Hela gula laget tittar in i huset och tar upp all plats för sikt av mörsarna. "Hörni nu tar hela hålet!"
Hans härliga ärlighet: "Jag tänker inte gå till duellen." Efter att Axel har anmält sig frivillig. 
Sen i cliffhangern inför nästa avsnitt säger han: "Det är dags för ungtupparna att sätta sig på sittpinnen." 
Vi ställer våra pelare i en linje: "Varför gör dem så? Är det stormens öga eller vad är det frågan om?"
 
 
Förutom Johans citat var det också roliga moment som när lag gul och blå ställde ut sina pelare vid samma ställe och flyttade utefter vad det andra laget flyttade. Lite drygt av gula (läs mig själv) att sätta pelaren framför deras trots att de tydligt uttryckte sig om att de inte ville ha vår pelare framför deras!
 
Även roligt var när vi simulerade träsplatter efter att bomben sprängs. Jag och Nina kastade två träplankor på en pelar men den rörde sig knappt...
 
 
Vid lagindelningen vill inte Valentina köra tjejerna mot killarna och Johan säger: "Då blir det Valentina och killarna mot tjejerna." Valentina svarar "ja det är okej." 
 
Vidare till cykeltävlingen tycker jag om Martinas svar på Johans fråga "Vad har du för minne?" och hon svarar med glädje och ett skratt: "Det ska vi nog inte prata om."
 
Martina igen: "Johan var väldigt stressad under monteringen." Klipper till Johan som drar ner allt på bordet och trycker in hjulet. 
 
Sen vid ekvationerna när lag blå analyserar vad som gick fel och Axel säger "Någon har skrivit 2m här." Martina skrattar och säger "du". Den tyckte jag var rolig! Trots att det visade sig sen att det inte var Axel. 
 
Tv-soffan
Dessutom, samtidigt som genikampen, sändes tv-soffan där man får se vissa personer titta på tv och lägga kommentarer. De fick kommentera genikampen denna vecka, de tittade på avsnitt 5 med flygplanet och kanonerna. Jag var med där jag sa att jag inte hade någon aning om vad jag skulle göra och att jag skulle låtsas bygga ihop någonting. Då säger en av tittarna "ååh han vet att han är den dumma." 
 
Vad hände mellan avsnitt 5 och 6?
Här hade vi två lediga dagar, där vi fick själva stå för aktiviteterna. Vi fick fortfarande äta gratis på hotellet men också erbjudandet att åka hem under dessa dagar för att träffa familj och vänner. På ett sätt ville man åka tillbaka men samtidigt inte, för då skulle man komma ur denna rytm, kanske vilja komma tillbaka till sitt vanliga liv och således förlora koncentrationen på tävlingen. För det var verkligen psykologiskt jobbigt att delta i de olika tävlingarna. 
 
Alla deltagare stannade på hotellet och vissa bjöd till och med över familjen/vänner till hotellet. Första dagen så åkte jag, Martina och Nina och "gjorde" Tierp. Vi gick runt i centrum och sedan lite på utkanten efter sökandet efter ett roligt, strategiskt spel där man kunde spela många samtidigt (vi var rätt trötta på kort vid det här laget). Vi bodde i Älvklarleby och om jag minns rätt tog det runt 30 minuter dit och 30 hem. Sedan på kvällen kom Martinas kompis och Mias man, där Mias man lärde oss oktett, åtta kortspel tillsammans i ett. Det var väldigt kul men Mias man total ägde ut oss alla och tog hem segern. Sedan var det mycket mysigt tycker jag, vi snackade länge och var uppe till kanske tre och hade det jätte mysigt. I slutet var det bara Martina, jag och Valentina kvar. Dagen efter vaknade jag sent, tog sovmorgon och missade frukosten, men kom till lunchen där de andra planerade att åka till en lada där det finns strandvolleyboll, innebandy, badminton, basket, boule (hur det nu stavas), och mycket mer. Mia hade (såklart) kontakt med en person som ägde denna lada så vi fick gratis (vi gav dock bort en flaska vin) låna hur länge vi ville i princip. Vi spelade först volleyboll vilket var extremt kul, sen spelade jag och Axel badminton och sen körde vi även boule. Det var en toppen dag och vi åkte sen hem till hotellet där vi åt middag med Johans familj. Super trevliga och en jätte trevlig middag. Sen var det bara att sova och vakna tidigt för att göra sig redo för pyroteknik!
 
Pyroteknik
Vi deltagare höll koll på vilka svängar vi gjorde när vi fick skjuts till de olika tävlingarna. Vi fick inte sitta fram för då kunde vi i förväg lista ut vart vi var påväg, men vi analyserade alltid hur vi åkta ändå och vilka svängar vi tog. Hittills har vi bara haft tävling på industriområdet och trollsjön, och när vi märkte att vi tog en "felsväng" började vi spekulera hejvilt om vad som skulle komma. Men vi kunde inte ana att vi skulle spränga hus, och roligt var det! Speciellt när jag "fightades" med bland annat Martina och försökte sätt vår pelare framför deras.
 
 
Vår taktik var främst att vissa pelare ska stoppa tryckvågen för andra och säkra upp att de andra verkligen står kvar, men också den principen att om vår faller så faller deras på grund av en dominoeffekt. Nu i efterhand kan man lätt inse att nästan endast replikera deras utsättningar men sen ha en pelare som är en nivå högre. Således är man garanterad vinst nästan om tryckvågen är helt jämn och alla pelare väger lika mycket. Å andra sidan hade vi satt våra pelare att vi var 20 poäng över dem om alla skulle ha stått. Så vi gick mer eller mindre omedvetet efter den taktiken. 
 
Cykelmemory
Intressant tävling, här gick det inte bra, kan dock bero på att Johan är praktik-kungen, han kan i princip bygga vad som helst av vad som helst. Gillar hans filmsnutt när han får en ambulansbil av sin bror: "Det var en stor uppoffring av min bror, och det första jag gjorde var att montera isär den." Vi gick ut som förlorare och Valentina gick till duellen. 
 
 
Även om ämnet är lite känsligt måste jag säga att Valentina är otroligt omtyckt av oss alla, det vet jag verkligen! Vi alla tycker om henne jätte mycket men samtidigt måste någon gå till duellen. Valentina <3
 
Duellen
Bra duell tycker jag men å andra sidan tycker jag de borde sagt hur många lampor som kommer upp, för då kan man enklare göra upp en strategi. Menmen.
 
Grym cliffhanger, kanske tycker det för att jag var med väldigt mycket på den... Jag är otroligt taggad att se nästa, även fast jag var med och vet hur det går så är det svårt att komma ihåg hur man var i vissa situationer!
 
Tack och hej!