Avsnitt 7!!!!!!

Kommentera
HELVETE. Har aldrig varit så nervös när jag har tittat på TV tidigare. Skakade sönder och hade en puls på minst 200. Jag vet hur det går och därmed vet jag hur jag mådde under detta avsnitt. Jag har nog aldrig mått så bra och så dåligt, dvs så sinusaktigt (upp och ner hehe) under en så kort period i hela mitt liv, fan va jobbig detta avsnitt var att spela in.
 
Rally
Det började bra, jag hamnade med en superkvinna som äger och vi tillsammans tycker jag bildar ett bra lag. Här testade jag innan tävlingen att räkna i huvudet, vi antog alla innan att det handlade om att uppskatta tid och därmed kollade jag hur bra jag var med en klocka. Det visade sig att jag fick en felmarginal på 3 när jag räknade till 30 hela tiden och således delade jag in 100 i 33 gånger 3 + 1 men räknade endast till 30 tre gånger ty felmarginalen. Problemet var att min taktik inte framgick så bra till Mia, man fick inte snacka så mycket taktik (inget alls egentligen) när man inte blev filmad och hade ständigt en vakt (en i produktionen) som gick efter en och lyssnade på allt man sa. Således är det svårt att få fram sina ord (tycker jag) speciellt när jag är extremt taggad inför varje avsnitt! 
 
"Asså han psykar med sina tummar." - Johan
"Men vadå? Han har ju jublat när han har fått noll rätt." - Axel
 
Denna tävling tog säkert 6 timmar att genomföra, vilket man kanske inte tror då vi kör bil i mindre än 16 minuter eller något. Men tekniken måste stämma i samband med att det började regna och de behövde regnskydd, alla behövde äta och massa annat hände. Det var väldigt jobbigt att vänta och tillslut tog jag en rally-tidning och läste om lokalrallyt där i Mehedeby (tror vi höll oss där). Det var nog det tråkigaste jag har läst :) menmen vad gör man inte för att underhålla sig själv. Fick i alla fall veta om hur mycket ett gammaltpar bosatta i Tierp tyckte om folkracing och vad de gör på fritiden! 
 
Psykspelet har börjat.
 
Ger Martina en knuff :)
 
Efteråt var det lite jobbig stämmning, man var taggad men man visste hur illa man låg till. 50 % chans att man ryker trots att det är 4 personer kvar, och som Johan sa, kommer man tvåa i båda tävlingarna så kommer man ändå inte till final (Mia...). Kommer inte ihåg vad vi gjorde på hotellet, tror jag gick direkt och la mig eller gick ut & sprang för att tänka på annat.
 
Mastermind
Lite orättvis tävling tycker jag men gåtan gjorde att tävlingen baserades på mindre tur. Som jag sa, värsta jag har gjort tror jag, att stå där med alla kameror, hela produktionen (50 pers totalt) tittar på en samt en tidsaspekt och relativiteten om hur de andra har presterat. Mia är kung, ärligt talat (eller drottning kanske man säger). Hon är så cool, vet inte hur hon bär sig åt men att behålla lunget i en sådan situation kommer jag nog aldrig förstå mig på, coolt!
 
"Vilken färg gör sig snyggast med de där? Guld tror jag gör sig snyggast." - Johan
 
"Jag är lite tveksam till Fredriks strategi. [...] då untnyttjar man inte informationen från de vita plupparna" - Axel
 
Hade inte så mycket tro på mig i dessa tävlingar, men så är det ibland! Dock håller jag inte med i resonemanget som Axel har, man såg tydligt att jag fick vita pluppar och jag drog viktiga slutsatser utifrån hur många vita pluppar jag fick. Samtidigt tror jag att den optimala strategin är tre färger i första försöket och tre i andra, för då täcker man alla färger på två försök och kan sedan dra slutsatser efter det, med just den förutsättningen att man inte svarar rätt på frågan. Men å andra sidan är det svårt att säga hur detta är i praktiken, då det är svårt att föreställa sig en svart/vit plupp kombination som svar, vilket är betydligt enklare när man endast använder en färg. Det jag snackar om är alltså att lägga upp en strategi innan man kör, med den förutsättningen att man aldrig har sett någon spela detta spel eller spelat det själv. Just då var det första gången någonsin jag spelade det, och jag tycker fortfarande om min strategi men det är inte något man vinner på när man möter dessa deltagare dock. 
 
Efter rad 3 skriker en i produktionen "du lägger för snabbt, berätta hur du tänker." Då började jag med min stela monolog med Micke, som är lite jobbig att titta på tycker jag. 
 
Efter Mastermind så fick jag insikten att jag kanske inte kommer gå vidare. Folk som känner mig vet att jag är en otrolig tävlingsmänniska som gärna tävlar i allt. På Mastermind var jag sämst i samband med att jag inte klarade av frågan, och det mådde jag inte bra av. Först satte vi oss vid vårt rum som vi höll tid vid i fabriken, och jag satt helt tyst och stirrade in i en vägg. De andra var så underbara, samt deltagaransvarig (som hette Gina), såg hur jag mådde. Hela tiden som vi väntade på olika tävlingar och annat dylikt ville jag gå ut och köra fotboll men i samband med att vi inte fick vara ute (fanns så många hemlisar som vi inte fick ta reda på) och att de andra inte var lika taggade som jag, spelade vi typ aldrig fotboll. Men när jag satt där och stirrade in i väggen frågade deltagaransvarig mig om jag ville gå ut och spela och Johan drog igång också att vi alla skulle spela och släppa tävlingen. Just då brydde jag mig inte så jag svarade inte, sa mer ett "mm" men rörde mig inte. När jag blir arg och sur så blir jag tyst (har jag fått höra). Tillslut tog jag rubriks kub och löste den cirka 50 gånger och satte mig i trappan till balkongen i vårt rum. Där satt jag kanske en halvtimme och sen var det lunch och likaså satt jag helt tyst och väntade på nästa tävling. Tillslut var det dags för en synk, och då hade jag inslagsproducenten Daniel. Han, liksom alla andra, såg hur nedstämd jag var och han snackade vett i mig tillslut. När jag kom tillbaka till rummet så var jag glad igen och Johan sa: "Skönt att du är tillbaka Fredrik, det var lite läskigt en stund." Totalt vill jag bara säga att sluta inte tro på er själva hehe!! Det är viktigt och ta vara på underbara människor, som dessa deltagare verkligen här! Inklusive Gina och Daniel såklart.
 
IQ-test
Slarvigt som fan... Gissa vilken jag hade fel på? Den absolut sista. Det känns så pinsamt och jobbigt, men jag sa till mig själv innan, STRESSA INTE! Jag följde denna planen hela vägen, dubbelkollade mina svar samt körde uteslutningsmetoden. På den sista raden så såg jag ett mönster, vände på två brickor som inte stämde samt hade då två kvar. Sen uteslöt jag den ena, dubbelkollade om min teori stämde för den andra och det gjorde den och då kände jag mig klar. Tog det lungt och var väldigt säker på alla brickor! Men hade tydligen fel på den sista och jag vet än idag inte vad som gick fel i min teori om ett mönster på den sista raden, fick bara veta att jag hade fel. Jag vet att jag är slarvig och gör saker för fort och det känns så surt! Menmen. 
 
Jag tänkte innan Micke började snacka att om han säger mitt namn innan Mias, då har jag minst ett fel. Säger han Mias namn innan mitt, då har jag alla rätt. Så när han sa Fredrik insåg jag att jag hade minst ett fel och då kändes det som jag hade förlorat, det var tungt men det resulterade i en snabb vändning!
 
Final nästa vecka!! TAGGA