Avsnitt 3

En kommentar
Avsnitt 3 var delvis lite trögt och man kände att de drog ut på vissa saker. Delvis berodde det på att de kanske inte hade tillräckligt med material och att den ena tävlingarna inte slutade värst "dramtiskt" (förutom Mia såklart, men dramatiskt i och med att det kanske inte var så jämt i båda tävlingarna). Det var inte så jobbigt som jag trodde det skulle vara att titta på avsnittet, vilket var skönt. Synd om Mia,  att hon var ordentligt nedkyld och fick således sänkt medvetande.
 
Bästa från avsnittet
 
Finns lite småsaker som jag tyckte om, först och främst från pyramiden. Valentina och jag står på pyramiden och hon säger "Nu ändrar vi bara en." och jag svarar "Jaa, bara en." Vi får noll rätt och Valentina skriker: "Vi ändrar alla!!" Självklart ska vi ändra alla nu när vi fick noll rätt men samtidigt var det lite kul att vi sa bara en precis innan. 
 
Gunnars kommentar från desarmeringen: "Hoppas jag inte sprängs i bitar men det får jag leva med."
 
Lag blå:s kommunikationssystem i allmänhet men speciellt "J" där de skickade en nyfiken kille som spanar som ska symbolisera Johan. Hah skrattade högt åt de, fick reda på det först nu! Han var alltid ute efter att leta efter saker på fabriken att pilla på och lista ut deras syfte. Han gick ifrån gruppen stundtals att deltagaransvarig blev sur på honom (men hon blev sur på oss alla då och då pga vi inte alltid lyssnade på henne). 
 
 
 
Pyramiden
Nu fick jag jobba med Theresa, Martina och Gunnar, vilket var en ny upplevelse. Mellan avsnitt 2 och 3 så åkte vi till Gävle och bodde där för att få dykarinstruktioner från en kunnig inom det området, och där kunde vi även gå på stadsvandringar. Vi deltagare splittades upp i två delar, tre stycken gick till biblioteket och resterande shoppade inför kommande tävlingar/kläder där hemma. Jag, Theresa och Gunnar var de udda alltså som gick till biblioteket och det var kul, där fick jag lära känna de bättre (kännde de redan bra eftersom vi har ätit många måltider tillsammans och spenderat kvällarna med sällskapsspel och annat dylikt). Det var kul och senare på dagen träffade jag min familj som kom från Stockholm och vi åt middag tillsammans i Gävle. Därefter spelade jag, Gunnar och Valentina ett brädspel som var väldigt roligt (Biblios hette det), där logik och minne (samt lite tur) stod i centrum. Därefter var det Eurovision semifinal och vi tävlade mot varandra genom att rangordna de 10 bästa (om jag finns rätt) där Axel fixade ett datasystem som räknade ut mellanskillnaden på de 10 man satte som bäst och totalsumman av mellanskillnaderna. Såklart vann Mia (jag kom tvåa!!) och hon fick 10 kronor av var och en av deltagarna. 
 
Dagen efter var det dyktest, det var hur roligt som helst och något jag garanterat kommer göra i framtiden. Tror de flesta tyckte det var väldigt kul. Efter detta åkte vi tillbaka till Älvkarleby där vi bodde, och gjorde oss redo för morgondagens tävling. 
 
Nu var det pyramiden, en logisk allmänbildningstävling. Så fort tävlingen började såg jag frågan längst ner "Vilket grundämne upptäckte den svenska kemisten Scheele?". Jag blev överlycklig, den enda frågan jag kunde(!!) och sprang direkt och leta reda på syre på grundämneslådan. Men såklart finns inte syre och svaret var klor, vilket jag också hade mina aningar om men man vågar inte ta för mycket plats om det nu skulle vara fel. Frågorna var jobbiga, speciellt för att vissa var relativa t.ex. vilket landskap är störst av dessa fyra? där de hade tagit fyra mellanstora landskap... Dessutom frågan "vilken författare har inte fått nobelpriset i litteratur?", för mig, helt omöjlig. Det slutade med att vi planerade att ändra en parameter, vilket jag tycker själv är den bästa metoden. Skulle vi ha, låt oss säga, 7 rätt, och vi ändrar på en låda. Skulle vi få 6 rätt så var förra svaret rätt. Skulle vi få sju rätt igen betyder det att båda svaren (förgående och nuvarande) är fel och slutligen 8 rätt innebär att vi har rätt nu (men hade fel förut). Men ju fler kockar, desto sämre soppa. Alla ville ändra och lägga in åsikter så vi ändrade på fler än en låda i taget vilket resulterade till att "teologi", svaret på Angela Merkel-frågan slank igenom och vi trodde den var rätt. Vi förstod att vi hade missat något längst upp i slutet, när de vann. Det var synd, finns en risk att vi skulle vunnit om bara vi hade rätt på den översta! 
 
 
Foto: SVT/SVT
 
Desarmeringen
Denna tävling var både rolig och jobbig. Det började med kommunikationen, där blåa laget briljerade med sitt sköna system. Kankse inte är så konstigt med tanke på att Mia jobbar med kommunikationer på bästa sätt. Det som ni tittare inte är medvetna om är hur mycket vi deltagare spekulerar i vad olika tävlingar kommer handla om. Vi fick ett meddelande på morgonen av deltagansvarig: "Ta med badbyxor". Redan då förstod vi direkt att vi skulle dyka (uppenbart med tanke på träningen mellan avsnitt 2 och 3), men det blå laget kom fram till att det kommer handla om att lösa uppgifter och man måste ha ett kommunikationssystem. Det hela gick så långt att det blå laget kom på sitt kommunikationssytem påväg mot tävlingen (trots att ingen har sagt något annat än ta med badbyxor), så de hade redan allt uttänkt innan Micke sa att vi var tvungna att uppfinna ett system. Smarta jävlar...
 
Vi hade en klassisk klocka där vi även visade siffrorna med fingrarna och hade en start och slutsignal när vi hade visat klart. Även så skulle de göra en cirkulär rörelse om något var fel. Vi löste första uppgiften av matematikkluringarna fel, den löd ungefär såhär: "Summan av två systrars ålder är lika stor som deras produkt. Vad är summan?" Valentina kom fram till 0, vilket är en lösning absolut. Men även 2 satistifierar villkoren och därmed är den inte entydig tycker jag. Efteråt sa tävlingsledaren att noll inte är en ålder, men matematiskt sett så är 0 en ålder, menmen... Nu i efterhand kan jag trots allt hålla med honom.
 
Andra omgången blev vi ungefär klara när Mia klippte fel band. Vi förstod inte riktigt vad som hände, jag drog snabbt slutsatsen om att de hade gjort något slarvfel, men faktum var att Mia var ordentligt nedkyld och hade rejält sänkt medvetande. Tyckte oerhört synd om henne efter när hon satt i OB-bussen och värmde sig medan vi satt i bilen och hade ingen aning om hur hon mådde, vi fick inte komma in och träffa henne (vet inte varför faktiskt, för Micke var tydligen där inne och snackade med henne och då mådde hon bra). Sen fick de rösta ut någon vid hotellet, vilket var väldigt snällt av Strix med tanke på hur hon mådde, att de var villiga att dra ut på utröstningen till hotellet istället. Vi fick ordentligt med chips, godis och nötter som förlåtelse för händelsen. Parvaneh gick till duellen efter ett hederligt erkännande och det var fantastiskt ädelt av henne!
 
 
Foto: SVT/SVT
 
Duellen
Lång men spännande duell. Det andra logiska pusslet var till synes helt omöjligt, fanns hur många kombinationer som helst kändes det som men tillslut stod Martina som vinnare. Parvaneh, fantastiskt underbar människa, får lämna oss och hon var verkligen trevlig och en glädjespridare. Min mamma sa när hon tittade på avsnittet "Hon Parvaneh är väl fin?". Jag tror inte folk förstår hur otroligt snäll och fin hon verkligen är. En riktigt bra medspelare, tråkigt att hon fick lämna oss. 
 
Vi deltagare var lite nervösa över hur de skulle fylla ut detta avsnitt i och med att det inte blev så mycket spännande eller långa tävlingar, trots allt blev det helt okej. Nästa avsnitt kommer vi att programmera en robot och bygga en bro. Extremt roligt var det och hoppas ni tycker samma sak. Ha det bra!
 
 
 
1 Natalja:

skriven

Synd att Parvaneh fick lämna. Hon verkar vara lugn och noggrann person.